Jak nie przyty? w ?wi?ta - czyli co nam powie Robert?
Źródło: Wioleta Pi?tek
12 Dec 2012 22:41
tagi:
dietetyka, zdrowie, ?ywienia, kolarska kuchnia
RSS Wy┼Ťlij e-mail Drukuj
Roberta Neumanna znamy z tras MTB, ale ma On, jak ka?dy z nas, tak?e inne oblicze. Przysz?a Pani Neumannowa b?dzie wyj?tkowa zadowolnona z tego oblicza ľ Robert czuje si? w kuchni rˇwnie dobrze, jak na siode?ku. Prowadzi na Facebooku fanpage o nazwie Kulinarne Zmagania Roberta N., a ka?dy kto prˇbowa? Jego potraw, wyra?a si? o ich smaku, ale te? i wygl?dzie z du?ym uznaniem.

Z punktu widzenia sportowca, a szczegˇlnie kolarza okres ?wi?teczno-zimowy na pewno nie jest ?atwy, bior?c pod uwag? konieczno?? utrzymania odpowiedniej wagi.
D?ugie zimowe wieczory sprzyjaj? siedzeniu iů podjadaniu, a w ?wi?ta pokusy czyhaj? na ka?dym stole. I jak tu nie przyty?? ľ takie pytanie pewnie zadaje sobie nie jeden z nas.

Jako, ?e znamy si? z Robertem od wielu sezonˇw, postanowi?am Jego w?a?nie zapyta? o to, jak jak przetrwa? ten ci??ki okres.
Robert sam siebie okre?li? jako krˇlika do?wiadczalnego w zakresie dietetyki i suplementacji. Jak do tej pory do?wiadczenia na samym sobie wychodz? Mu na dobre. Podzieli? si? ze mn? swoimi spostrze?eniami.

gomola


- Co jest podstaw? dobrego i rozs?dnego ?ywienia dla sportowca i nie tylko?
- Je?? ?niadania i je?? regularnie mniej obfite posi?ki. Je?li zaczynasz dzie? od ?niadania, a potem jesz regularnie w ci?gu dnia, nie masz ochoty podjada? mi?dzy posi?kami, a kolejne posi?ki w miar? up?ywu dnia s? mniej obfite. Jest tak, poniewa? organizm gromadzi na bie??co energi?, a potrzebuje jej w miar? up?ywu dnia coraz mniej. Nie zdaje egzaminu przeskoczenie ?niadania, gdy? posi?ek zjedzony jako pierwszy (przyk?adowo obiad) b?dzie bardzo obfity, a jego obj?to?? mo?e nie zosta? ca?kowicie strawiona do ko?ca dnia. Dzieje si? tak, poniewa? organizm my?l?c, ?e na kolejny posi?ek znˇw b?dzie musia? czeka? tak d?ugo, b?dzie chcia? zaoszcz?dzi? to, co dosta? na d?u?ej. Oznacza? to mo?e tycie, a na pewno nie chudni?cie. Nawet w ?wi?ta, kiedy masz ?wiadomo??, ?e idziesz w go?ci i na stole b?dzie masa jedzenia, zjedz ?niadanie, aby? pˇ?niej zjad? mniej. Dodatkowo kiedy organizm jest nauczony, ?e dostaje posi?ki na bie??co, szybciej trawi nawet to, co zjesz w nadmiarze.

- No dobrze, a co zrobi? je?li mimo wszystko mi?dzy posi?kami odczuwamy potrzeb? podjadania??
- Je?? produkty utrzymuj?ce optymalny poziom cukru przez d?u?szy czas.
Wybieraj?c produkty o ni?szym IG, oraz pe?noziarniste, przyk?adowo p?atki owsiane, kasze, ry? dziki (br?zowy), b?dziemy mieli uczucie syto?ci na d?u?ej, a tak?e sta?y przyp?yw energii dla naszego organizmu.
Przy lekkim uczuciu g?odu, warto napi? si? ?yka wody, ?eby zweryfikowa? ten stan. Dobrym pomys?em s? ?wie?e owoce pomi?dzy posi?kami (polecam w szczegˇlno?ci jab?ka i gruszki).

gomola


- Hmmů a wieczorem? Kiedy dopada nas ochota na chipsy, paluszki i inne tym podobne? Zast?pi? je owocami? Co by? zasugerowa? by nie g?odzi? si? wieczorem i nie rezygnowa? z kolacji?
- Na kolacj? bia?ko, produkty bia?kowe.
W nocy nasz organizm pracuje, naprawia komˇrki zm?czone po ca?ym dniu, odbudowuje mi??nie. Dlatego w?a?nie tak wa?ne jest zapewnienie mu odpowiedniego budulca do procesˇw odbudowy ľ bia?ka. Na kolacj? nie potrzeba dostarcza? organizmowi w?glowodanˇw w postaci ziemniakˇw, kaszy, ry?u itp. , ktˇre w nocy zostan? zmagazynowane w postaci t?uszczu. Osobi?cie praktykuj? je?? co? lekkostrawnego z warzywami o niskim IG. Preferuj? ryb? z warzywami gotowanymi, twarˇg (t?usty lub pˇ?t?usty), ewentualnie serek wiejski.

- No dobrze, a co w ?wi?ta? Czas s?odyczy, du?ych ilo?ci warto?ciowego i niejednokrotnie posi?kˇw o wi?kszej zawarto?ci t?uszczu, ni? zwykle? Odmawia? sobie wszystkiego i trzyma? ?cis?? diet??
- Wiadomo, ?e ?wi?ta to dla wi?kszo?ci siedzenie przy stole, a na nim rˇ?ne rˇ?no?ci mniej lub bardziej kaloryczne. Jak sobie z tym radzi?? Nie je?? w ogˇle ľ chyba nikt nie oprze si? pokusie, ?wi?ta s? raz w roku, ja przynajmniej nie mam zamiaru sobie odmawia? i Wy te? nie powinni?cie. Wiadomo, ?e wszystkiego chcia?oby si? sprˇbowa?, wi?c nak?adajmy sobie ma?e porcje, rˇbmy przerwy pomi?dzy nimi i jedzmy powoli. Mo?na te? przyrz?dzi? potrawy mniej kaloryczne, przyk?adowo karp mo?e by? pieczony saute, a wi?c lekkostrawny, a doprawiony b?dzie smakowa? wy?mienicie. Ciasta mo?na upiec z mniejsz? ilo?ci? cukru, a sernik zrobiony na twarogu jest tak?e pyszny.
Pami?tajcie, ?e bia?ko najszybciej trawi si?, gdy nie ??czy si? go z w?glowodanami typu ziemniaki, makaron, kasze, ry?. W?glowodany generalnie trawi? si? najszybciej, a t?uszcz najwolniej. St?d mo?ecie wysnu? pewne wnioski i je?? tak, ?eby nagle nie by?o uczucia g?azu w ?o??dku.
Oczywi?cie, zawsze przed uczt?... mo?na wykona? krˇtki trening i pobudzi? tym samym metabolizm ;)

gomola


My?l?, ?e te wskazˇwki pomog? Wam przetrwa? ten okres pe?en pokusů wszak ?wi?ta tu? tu? :)

W razie pyta? s?u?? pomoc?.
Robert Neumann
robertneumann1985@hotmail.com


Rozmawia?a:
Wiola Pi?tek

Komentarze:
Tego artykułu jeszcze nikt nie skomentował.
B─ůd┼║ pierwszy!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby skomentować ten artykuł.
Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się i w pełni korzystaj z usług serwisu.
Wspieramy:
MTB Marathon MTB Trophy MTB Challenge
┬ę 2012-2016 Wszelkie prawa zastrze┼╝one.
Kopiowanie zawarto┼Ťci serwisu zabronione.
All rightÔÇÖs reserved.